MHP Kahramanmaraş Milletvekili Zuhal Karakoç Dora, TBMM Genel Kurulunda 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi'nin 8. maddesi üzerinde konuştu.

MHP'li Dora'nın açıklaması şu şekilde;

Sözlerime başlarken, Irak'ın kuzeyinde düzenlenen terörle mücadele operasyonları kapsamında, PKK’lı teröristlerce şehit edilen evlatlarımıza Allah'tan rahmet ve ailelerine sabır dilerken saygıyla aziz hatıralarını yâd ediyorum.

İster dağda, ister Ankara'da, ister Atlantik ötesinde, isterse de Avrupa'da olsun dökülen her bir kanın bedelini en ağır şekilde ödetmek ve terörün kökünü tamamen kazımak hepimizin boynunun borcu ve en kutsal vazifemizdir. Unutulmasın ki Türk’ün kılıcı her daim hainlerin ensesinde olacaktır.

Bu hitap vesilesiyle, 6 Şubat depreminde hayatını kaybeden vatandaşlarımızı da özlem ve rahmetle anıyorum.

Türk ve Türkiye Yüzyılı’nın ilk bütçesinin Türkiye Büyük Millet Meclisindeki yoğun mesaisinin sonuna doğru gelmiş bulunuyoruz. Bu süreçte, Bakanlıklarımız ve bağlı kuruluşlarımızın bütçe çerçevesindeki mali hedeflerimizin kendilerine düşen uygulama yükümlülükleri ve sorumluluklarını rakamlar üzerinden bizlere anlattılar. Bu kapsamda, Genel Kurulda kabul edeceğimiz 2024 yılı bütçesinin yıl boyu uygulayıcısı olan her bir Bakanlık ve bağlı kuruluşumuza muvaffakiyetler diliyorum. Başta memleketim Kahramanmaraş olmak üzere, 6 Şubat depreminin etkisini taşıyan tüm illerimizde görev yapmakta olan ve devletimizin varlığını vatandaşlarımıza büyük bir hamiyetperverlikle hissettiren bürokratlarımıza yeni yüzyılın yeniden inşa çalışmalarını gerçekleştirmelerindeki özveri ve emeklerinden ötürü ayrıca teşekkür ediyor ve muvaffakiyetler diliyorum.

Yeni bir yüzyıla girmiş olsak da köklü devlet geleneklerimizden kopmuş değiliz. Hepimiz Türkiye Cumhuriyeti’nin bekası, Yüce Türk milletinin huzur ve refahı için çalışmaktayız. Bu geleneği 2024 bütçemizi hazırlarken sürdürmekte olsak da bu yılın bizler için anlamı ve sorumluluğu büyüktür çünkü Türk ve Türkiye Yüzyılı başlamıştır. Uzun vade için koyduğumuz hedefleri yerine getirmenin zamanı artık bugündür. Bu nedenle, içinde bulunduğumuz zaman zarfında hedeflerimize ulaşmak için nasıl kaybedecek bir saniyemiz bile yoksa boşa harcayacak bir kuruluşumuz da bulunmamaktadır.

İktisadın temel prensibi, insan ihtiyaçlarının sonsuz ve sınırsız, öte yandan bu gereksinimleri karşılayacak kaynakların ise ihtiyaçlara nazaran kıt ve kısıtlı olmasıdır. 6 Şubat 2023 tarihinde yeryüzünde yaşanan en büyük depremle sarsılan başta Kahramanmaraşlılar olmak üzere sadece bir dakika içerisinde sahip oldukları maddi ve manevi birçok şeyi geri yerine konulamaz biçimde yitirmişlerdir. Ekonomik kayıplar için yaklaşık değerler biçilse de kaybedilen şeylerin yerine konması bahse konu rakamların ve mümkünatların çok çok ötesindedir. Hepimiz bilmekteyiz ki deprem bölgesinde yaşanan kayıplar ülkemizin tamamını, her bir vatandaşımızı tek tek etkilemektedir, ilgilendirmektedir. Cumhurbaşkanlığı Strateji Bütçe Başkanlığının koordinasyonuyla hazırlanan raporda 6 Şubatta yaşanan depremin ekonomiye tahmini maliyetinin 104 milyar ABD doları olarak hesaplandığı ifade ediliyor.

Başka bir ifadeyle, 2023 yılı bütçesinin öngörülemez kalemlerinin önemli bir miktarını, Kahramanmaraş başta olmak üzere depremden etkilenen illere ve kişilere yapılan yardım harcamaları oluşturmaktadır. Yaraların büyük çoğunluğu sarılmış olsa da insan doğası ve gündelik yaşamın tabiatı nedeniyle çok sayıda ihtiyaç henüz giderilememiştir. 2004 yılı deprem bölgesi özelinde sürdürülebilir çözümleri ve harcamaları yani kalkınma için yatırım harcamalarını gerektirmektedir. Bu nedenle Kahramanmaraş başta olmak üzere depremden etkilenen tüm şehirlerde hayatın normale dönmesi ve ekonomik faaliyetlerin kaldığı yerden hatta eskisinden daha da iyi yürütülebilmesi gerekmektedir. Depremden doğrudan etkilenen bölgenin ekonomik hacmi Türkiye gayrisafi yurt içi hasılasının yüzde 10’una tekabül etse de bu kayıp tüm Türkiye'nin kaybıdır.

Mali kontrole ilişkin hükümlerin yer aldığı 8’inci maddede bütçenin uygulanmasında etkili, ekonomik ve verimli olmaya, hesap verilebilirliğe ve mali saydamlığa dikkat çekilmektedir. 6 Şubat 2023 tarihindeki deprem öngörülemez biçimde bütçeyi etkilerken 2024 yılı bütçesi bilinçli bir şekilde depremin kayıplarını telafi etmeyi amaçlamaktadır. 2024 yılı merkezî yönetim bütçesinin genel özelliklerinde 13 hedef öne çıkarılmaktadır. Depremin merkez üssü Kahramanmaraş'ın Milletvekili olarak bahse konu 13 maddeden 7’sini sizlerin ve bizi izleyen kıymetli vatandaşlarımızın huzurunda tekrarlamak istiyorum.

2024 yılı merkezî yönetim bütçesi, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'na uygun olarak 1’inci madde; Makroekonomik ve finansal istikrarın güçlendirilmesi, yüksek katma değerli üretimin teşvik edilmesi, yeşil ve dijital dönüşüm odağıyla verimlilik ve ihracat artışı yoluyla büyüme, cari işlemler dengesinde kalıcı iyileşmenin sağlanması, enflasyonun orta vadede tek haneye düşürülmesi, iş ve yatırım ortamının iyileştirilmesi ve afetlerle etkin bir şekilde mücadele ederken mali disiplinin korunması. Yani deprem öncesinde Türkiye'nin gayrisafi yurt içi hasılası bakımından 24’üncü, ihracattaki payında 17’nci, tekstilde Türkiye'nin üretim üssü olan ve yeni yatırımlar için cazibe merkezi ilan edilen Kahramanmaraş için 2024 yılı yardım değil, yatırım zamanıdır.

2’nci madde; Asrın en büyük afetlerinden biri olan Kahramanmaraş ve Hatay merkezli depremlerde hasar gören bölgelerin iyileştirilmesi ve yeniden yapılandırılarak depremin etkilerinin ortadan kaldırılması. Yani Kahramanmaraş başta olmak üzere depremden etkilenen şehirlerimize Türk ve Türkiye Yüzyılı’nın mimarisine uygun şekilde afete dirençli örnek kentler inşa etmek için 2024 yılı artık yardım değil, yatırım zamanı.

CHP Heyeti Kahramanmaraş’ta! İş Dünyası, STK’lar ve Esnafın Sorunları Dinlendi CHP Heyeti Kahramanmaraş’ta! İş Dünyası, STK’lar ve Esnafın Sorunları Dinlendi

3’ncü madde; kamu mali yönetiminde sürdürülebilir ve sağlıklı gelir kaynaklarının artırılması için vergi tabanının genişletilmesi ve vergilemede gönüllü uyumun artırılmasına yönelik çalışmaların sürdürülmesi. Kamu gelirlerine yönelik tahsilat performansının artırılması ve kayıt dışılıkla mücadelenin teknolojik imkânlardan daha çok faydalanarak tüm tarafların etkin katılımıyla yürütülmesi yani deprem öncesinde Türkiye'nin vergi gelirleri bakımından 28'inci, vergi tahakkuk oranında ise 10’uncu sırasında bulunan Kahramanmaraş için 2024 yılı yardım değil, yatırım zamanıdır.

4’üncü madde; kamu harcamalarında tasarrufu sağlayacak yapısal değişikliklerin hayata geçirilmesi, deprem ve afet riski harcamaları hariç kamu açığının düşürülmesi ve bütçe disiplini çerçevesinde maliye politikasının sürdürülebilirliğinin güçlendirilmesi yani kalkınmada yatırım ve tasarrufun eş değer kabul edildiği bakış açısıyla Kahramanmaraş için 2024 yılı yardım değil, yatırım zamanıdır.

5’inci madde; bireylerin istihdamda kalmalarının temin edilmesi ve sahip oldukları becerilerinin günümüz ihtiyaçlarına uyarlanması için hayat boyu öğrenmeye katılımının artırılması ve sektörlerle iş birliklerinin güçlendirilmesi yani deprem nedeniyle her 3 kişiden 1’inin işini kaybettiği Kahramanmaraş için 2024 yılı yardım değil, yatırım zamanıdır.

6’ncı madde; lojistik maliyetleri azaltarak tüketicilerin tarım ürünlerine uygun fiyatla ulaşabilmelerini temin etmek üzere önemli tüketim merkezi olan kentlerin çeperlerinde kent tarımını destekleyerek tarım sektöründe genç nüfusun istihdam edilmesinin sağlanması, ayrıca, gıda fiyatlarında istikrarı ve gıda arz güvenliğini sağlamayı teminen arazinin verim kabiliyetiyle birlikte yağış ve sulama imkânlarını da gözeterek stratejik tarım ürünlerinde hedef yeterlilik oranlarının belirlenmesi ve üretim planlamasının yapılması yani tarımsal üretimde Türkiye'nin 27'nci büyük ili olan dondurması, tarhanası, biberi, pekmezi, cevizi başta olmak üzere, 10 adet AB tescilli, coğrafi işaretli, tarımsal ürünü üreterek Türkiye'yi dünyaya tanıtan ve nüfusunun yüzde 46’sı 25 yaşın altında bulunan Kahramanmaraş için 2024 yılı yardım değil, yatırım zamanıdır.

7’nci madde; tarım arazilerinin korunması, amacı dışında kullanımının önüne geçilmesi ve etkin kullanımı için zorlayıcı ve özendirici düzenlemeleri hayata geçirerek ekilebilir ve sulanabilir alanların artırılması yani Türkiye'de geçit iklimine sahip dört ilden 1’i olan 4 ayrı coğrafi bölgede toprağı olan Kahramanmaraş için 2024 yılı yardım değil yatırım zamanıdır. Deprem nedeniyle oluşan kayıplar nasıl tüm ülkenin kaybıysa kazançlar da hepimizin kazancıdır. Kahramanmaraş'a yapılan yatırımların Türkiye’nin ekonomik hedeflerine ulaşmasında çarpan etkisi yaratacağı hepimizin malumudur. Bu nedenle başta Kahramanmaraş olmak üzere depremi yaşayan tüm illerimiz için artık yardım değil yatırım zamanıdır.

2024 yılının ülkemiz ve dünyamız için afet kayıplarının en aza indirildiği, can kayıplarının yaşanmayacağı bir yıl olmasını temenni ediyorum. Bu kapsamda 2024 yılı bütçesinin hayırlara vesile olmasını diliyor, yüce heyetinizi, aziz milletimizi ve Kahramanmaraşlı hemşehrilerimi saygıyla selamlıyorum.