(EDE TV- ÖZEL)- Uçakların inmeye cesaret edemediği Kahramanmaraş’ta, yıllardır Havayolu ulaşımına çözüm olarak sunulan ILS cihazının Kahramanmaraş Havalimanına kurulumunun mümkün olmadığı ortaya çıktı. Havalimanı için şimdide Oset Localizer Sistemi düşünülüyor.

Kahramanmaraş Havalimanı ile ilgili acı gerçek, Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) Kahramanmaraş Milletvekili Doç. Dr. Zuhal Karakoç Dora’nın Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’na sorduğu soru önergesi ile ortaya çıktı.

Milletvekili Dora, Kahramanmaraş kalkışlı/inişli uçuşların başarı ile gerçekleştirilmesi için havaalanında eksik olan "Aletli İniş Sistemi" (ILS)'nin kurulumunun ne zaman gerçekleşeceğini sordu.

Kahramanmara Y Airport New Terminal

Kahramanmaraşlı vekilin bu sorusu ILS cihazı bahane edilerek Kahramanmaraş halkının yıllarca oyalandığını gözler önüne serdi. Çünkü yetkililer geçmiş yıllarda Kahramanmaraş halkına yaptıkları her açıklamada uçak iniş-kalkış sorunun ILS cihazının takılmasıyla çözüleceği yönünde oldu.

Ancak aradan geçen yıllarda ILS cihazı Kahramanmaraş Havalimanına bir türlü takılmadı, sorunda çözülmedi.

MİLLETVEKİLİ DORA’NIN SORUSU ILS CİHAZI GERÇEĞİNİ ORTAYA ÇIKARTTI

Bakanlığın verdiği yanıtta “Kahramanmaraş Havalimanında Aletli İniş Sistemi (ILS)'ne dayalı usul tasarımının mümkün olamadığı, bu nedenle ILS yatırımının yapılamadığı, ILS yerine 2024 yılı içinde Oset Localizer Sisteminin” yapılacağı belirtildi.

Aa 20231005 32321773 32321769 Izmir Aciklarinda 152 Duzensiz Gocmen Yakalandi 46 Duzensiz Gocmen Kurtarildi 1

STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞINDAN GELEN

“Kahramanmaraş Havalimanı Terminal Binası ve Mütemmim Tesisler işi 2018 yılında tamamlanmış olup kapasite artırılmasına yönelik bir çalışma bulunmamaktadır. Havalimanı; mevcut alt ve üst yapı olarak uluslararası standartlarda her türlü hizmeti verebilecek donanıma sahip olup 7/24 hava trafiğine açıktır. Kahramanmaraş Havalimanında Aletli İniş Sistemi (ILS)'ne dayalı usul tasarımı mümkün olamadığından, ILS yatırımı yapılamamıştır. Ancak Kahramanmaraş Havalimanında Oset Localizer Sistemi planlanmış olup altyapı işleri geçici kabul aşamasındadır. Diğer taraftan; 2023 yılı yatırım programı kapsamında temin edilecek Oset Localizer Sisteminin 2024 yılı içerisinde kurulumunun tamamlanması planlanmaktadır.”

DHMİ, 2007’DE ILS MÜMKÜN DEĞİL DEMİŞ!

Öte yandan, 2007 yılında Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ)’nin Kahramanmaraş’la ilgili ILS cihazı raporu ortaya çıktı.

O dönem yayınlanan raporda DHMİ, Türkiye’deki tüm havalimanlarına Aletli İniş Sistemi (ILS) kurulumu için rapor hazırladı. Bu raporda Kahramanmaraş’ta yer aldı.

Raporun Kahramanmaraş bölümünde şöyle denildi;

“Kahramanmaraş: 08/26 pistleri için yapılan değerlendirmede 15 km uzaklıkta 2726 metre yüksekliğindeki Milcan Tepesi nedeniyle uçakların süzülme açısı yayınını yakalayamıyor. Ayrıca Ahır Dağı (2513 metre) gibi manialar nedeniyle ILS kurulumu mümkün değil.”

ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI’NIN BİR BAŞKA RAPORUNDA GERÇEKLER BÖYLE GÖZLER ÖNÜNE SERİLDİ

Kahramanmaraş’a sefer düzenleyen uçakların kentteki hava alanına inmek yerine neden sürekli çevre illerdeki havalimanlarını tercih ettiğinin sebebi Bakanlığın hazırladığı raporla anlaşıldı.

Çarpıcı detayların yer aldığı raporda, pistin olması gerekenden 800 metre kısa olduğu ve bu durumun uçakların inişlerine büyük engel teşkil ettiği, uçakların Kahramanmaraş Havalimanını kısmen tahditli (sınırlamalı, çevrelemeli, daraltmalı) olarak kullandığı ifade edildi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’nün Kahramanmaraş Havalimanıyla ilgili hazırladığı raporda, pist kısalığının uçaklar için büyük tehdit oluşturduğu anlaşıldı.

Raporda, boyu 2 bin 300 metre olan Kahramanmaraş Havalimanı pist uzunluğunun Gaziantep karayolu nedeniyle mania limitlerinin üzerinde bir yükseklikte olduğu için 2 bin metreye düştüğü, Türkiye’deki uçuşlarda çoğunlukta kullanılan B737-800 uçak tipi referans alınarak yapılan pist boyu hesabına göre ise pistin 2 bin 800 metre uzunlukta olması gerektiği ifade edildi.

Bu durumun, B737-800 tipi uçaklar için havalimanını kısmen tahditli yani (sınırlamalı, çevrelemeli, daraltmalı) olarak kullanımına yol açtığı belirtildi.

(Tahdit): Çevresini daraltma, sınır koyma, sınırlama, kısıtlama, çevreleme anlamına geliyor.

Kahramanmaras Havalimani Yeni Terminal Binasi Yil Icinde Hizmete Acilacak H3868 2B50C

TEHLİKE KONUSUNDA İLK SIRADA

Havaalanları civarında uçuş tehdidi yaratan ve yüksek yapılar ile yüksek gerilim hatlarından oluşan “Mania” konusunda Sayıştay’dan 2018 yılında uyarı geldi.

Devlet Hava Meydanları İşletmesi raporunda Türkiye’de bu konuda 80 bin 412 mania olduğu belirtildi.

Tehlike bakımından Kahramanmaraş Havaalanı ilk sırada yer aldı.

İstanbul Atatürk Havalimanı'nda 10 bin 749 mania bulunurken, rekor, 19 bin 394 maniayla Kahramanmaraş Havaalanı'nda. Balıkesir Merkez Havaalanı'nda 10 bin 451, Erzincan Havaalanı'nda 9 bin 664, Trabzon Havaalanı'nda 6 bin 635, Diyarbakır Havaalanı'nda 3 bin 711, Uşak Havaalanı'nda 2 bin 282, Çanakkale Havaalanı'nda bin 693, Batman Havaalanı'nda bin 929, Ordu-Giresun Havaalanı'nda bin 432, Hakkari Yüksekova Selahattin Eyyubi Havaalanı'nda ise bin 51, mania bulunuyor. Ankara Esenboğa'da 7, İzmir Adnan Menderes'te 17, Antalya Havalimanı'nda 25, Muğla Dalaman'da 47, Muğla Milas-Bodrum Havalimanı'nda 453 maniaya rastlandı.

50724758 409613183117190 3773003133152657408 N

Kahramanmaraş Milletvekili Kirişci'nin damadı son yolcuğuna uğurlandı! Kahramanmaraş Milletvekili Kirişci'nin damadı son yolcuğuna uğurlandı!

PİSTİ UZATAMAK YERİNE TERMİNAL BİNASI YENİLENDİ

Pilotların sağlıklı bir uçuş yapamadığı ve pistin sürekli pas geçilip, uçakların çevre illere indiği Kahramanmaraş Havalimanına 2016 yılında milyonlarca lira yatırım yapıldı.

Devlet Hava Meydanları İşletmesi, raporla kısıtlı kullanım alanına sahip olduğu anlaşılan ve bu nedenle sürekli uçuşların ertelendiği Kahramanmaraş Havalimanı pisti için çalışma yapmayıp, 2016 yılında 83 milyon lira harcayarak havalimanına terminal binası yaptı.

Büyük umutlarla açılan ve ismi havaalanıyken, havalimanı olarak değiştirilen Kahramanmaraş’taki Havalimanı sorunu halen devam ediyor.

Editör: Editör 02