Hiç kimsenin şaşırmadığı bir şekilde, sanal gerçeklik (Virtual Reality, VR) gözlükleri kullanılarak her zamankinden daha fazla insan yaralanıyor çünkü, sanal gerçeklik gözlükleri tüm dünyada her zamankinden daha fazla satılıyor.
VR gözlüklerinin artan popülaritesi, oyun oynarken nereye adım attıklarını, yumruk attıklarını veya tekmelediklerini göremedikleri için insanların kendilerine zarar vermesi gibi fazlasıyla öngörülebilir bir yan etkiye sahip.
Video oyunu yaralanmaları yeni olmaktan çok uzak olsa da VR çok özel bir risk kategorisi sunuyor çünkü onu taktığınızda çevrenizi tam anlamıyla göremiyorsunuz.
Ayrıca, VR gözlüklerinin can alıcı cazibe noktası aynı zamanda büyük güvenlik tehlikeleri sunuyor: ayağa kalkıp hareket etmenizi gerektiren, aslında yorucu fiziksel aktivite yapmaktan farklı olmayan sürükleyici, etkileşimli, hem fiziki hem zihni olarak kendinizi kaptırdığınız oyunlar.
VR KULLANICISININ OMUZU ÇIKTI!
Geçen yıl sanal bir stadyumda “savaşırken” omzunun çıktığını ve fiziksel müdahaleye ihtiyacı olduğunu söyleyen Kuzey Karolinalı Jake Masters'ın başına tam da bu senaryo geldi.
Dahası: Jake Masters, yıllar önce gerçek bir boks maçında aynı omzunu yaralamıştı ve "bu ilk yaralanmadan sonra gerçek boks yapmaması gereksede", VR oyununu oynamanın iyi olacağını düşündü çünkü “gerçek” değildi, “sanaldı”.
Aldığı yaralanmadan iyileşebilmek için aylarca fizik tedavi görmek zorunda kalan Masters, basına konu olan olayda “Bir dahaki sefere kaplanın beni yemesine izin vereceğim” dedi.
VR oyuncularının oyun esnasında düşme veya katı nesnelerle temas etmesi nedeniyle meydana gelen bir dizi başka yaralanmada mümkün ve kazaların tümü de bir kerelik aksiliklerin sonucu değildir.
Tıbbi Vaka Raporları Dergisi, geçen yıl, "VR gözlüğü takarken omuz, kol ve kafa hareketlerinin bir kombinasyonunu" içeren bir VR oyunu oynarken boynunu kıran 31 yaşındaki Alman bir adam hakkında bir çalışma yayınladı. Boynundan ağrı çekerken bir kliniğe gelen VR oyuncusunda, oradaki doktorlar bir hastalık keşfettiler. Boynunun tam ense bölgesinde tespit ettikleri travmatik kırığın, adı belirlenemeyen oyun sırasında yaptığı "yoğun" ve "tekrarlayan" fiziki hareketlerden kaynaklandığını belirlediler.
Oregon Eyalet Üniversitesi'nden Doçent Jay Kim verdiği bir demeçte, bazılarının "goril kol sendromu" olarak adlandırdığı kümülatif bir yaralanmaya da dikkat çekti. ‘Goril kol sendromu’ sakatlanması insanlar kollarını, goriller gibi uzun süreler boyunca ara vermeden kaldırdıklarında oluşuyor.
VR KULLANIM TALİMATLARI VE VR UYARI SİNYALLERİ ETKİSİZ KALIYOR!
Pek çok VR gözlüğü, VR gözlüğün mola verilerek kullanılmasını ve kullanılacağı ortamdaki mobilyaların kaldırılmasını öneren ‘önleyici’ talimatlarla birlikte geliyor. Hatta daha yakın zamanda, VR gözlüklerin kullanıldığı ortamlarda nesneler, insanlar veya evcil hayvanlar VR kullanıcılarına yaklaştığında kullanıcılara uyarı vermek için gözlük içi ızgaralar güncellendi.
Ancak, kullanıcıların yoğun şekilde oyun içinde nefes alıp vermeye başladıklarında bu tür ‘önleyici talimatları’ görmezden geldiğini, kulak arkası ettiklerini tahmin etmek hiç zor değil. Çünkü, VR gözlük takılıp oradaki “sanal” oyun dünyasında yoğun duygular yaşanırken gözlüğün dışındaki “gerçek” dünyadan gelecek ve zarar ziyana sebep olabilecek tehlikelerin uyarı sinyalleri, VR gözlüğün fiziksel cihazından kullanıcıya gönderilse bile, o tehlike sinyallerini ölçüp tartacak beyin fonksiyonu “sanal” oyun dünyasında bulunan kullanıcıda verimli çalışamıyor.
VR GÖZLÜKLERİ AŞIRI BAĞIMLILIK YAPIYOR!
Örneğin, önce sanal boks oynarken kendini kesen, ardından haftalar sonra sanal tenis oynarken bir vazoyu kıran Taylor Murray'in karısı Lauren'i çok üzen hikayesini ele alalım. Lauren, artık kocasının egzersiz yapması için VR gözlüklerinin iyi bir yol olmadığını, VR’ın sebep olduğu zararlarla anlayıp kocasına "Neden normal bir insan gibi spor salonuna gitmiyorsun?" diye yakınıyor. Kocasının VR bağımlılığı oluşmuş durumda ve zarar görecek bile olsa karısından farklı bir yaklaşımı var: "Eminim aynı hatayı tekrar yapacağım."
Piyasa değeri şimdiden yüz milyarlarca dolar olan ve istikrarlı bir şekilde büyüyen VR, 21. yüzyıla damgasını vuracak ve VR bağımlılığıyla ilişkili yaralanmalar da VR’ın kalıcılığıyla doğru orantılı olarak artmaya devam edecek gibi görünüyor.